Interessant zijn de manieren die franchiseverenigingen hebben gevonden om het overleg goed zetten. Door de mandaten goed te regelen, door goede informatievoorziening tussen bestuurders onderling en tussen de bestuurders en de ALV. Door een manier te vinden om te gaan het altijd lastige onderwerp van vertrouwelijkheid. En natuurlijk door met de franchisegever een evenwichtig franchisereglement op te stellen. Met de invoering van de wet is daarbij dus het instemmingsrecht gekomen, dat een belangrijk deel van wat was in feite ondersteunt en zelfs overneemt. Verenigingen zijn in de afgelopen tijd druk bezig geweest om het instemmingsrecht te verwerken in het franchisereglement. Helaas zijn er geluiden dat dit nog niet overal tot het beste resultaat heeft geleid.
FNN gaat ervanuit dat de pre-wettelijke prikkels die aanleiding zijn geweest voor afstand en wantrouwen natuurlijk niet direct verdwenen zijn, alleen omdat de wetgever heeft geroepen dat goed franchisegeverschap betekent dat de franchisegever de franchiseformule ontwikkelt en innoveert zodat deze commercieel relevant blijft, ook voor de franchisenemers die deze formule exploiteren. Dat de franchisegever daarbij de franchisenemers tijdig en werkelijk moet betrekken, met de nodige transparantie, het liefst via de franchisenemersvereniging. Het blijft mensenwerk, van franchisenemers die zich 24/7 druk maken voor de franchiseonderneming, die niet altijd zijn geschoold in de materie als de franchisegever. Er is nog steeds kennis en steun nodig om zaken goed te laten lopen. FNN volgt deze ontwikkelingen ook in het kader van de evaluatie van de wet.